• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 28 december 2017

4 tips voor 'actief schrijven'

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een website, of het nu gaat om bedrijven of individuen. Niet iedereen houdt er rekening mee dat het schrijven voor een website écht iets anders is dan schrijven op papier. Je komt vast zelf vaak genoeg websites tegen die meer lijken op een digitaal boekje of een A4’tje. Een van de zaken die vaak misgaan is het actief schrijven. In dit blog geef ik je 4 tips voor beter actief schrijven en laat ik je zien hoe je het inzet om jouw website aantrekkelijker te maken.


4 tips voor actief schrijven | Beter webschrijven | Djuzz

 


Hoe schrijf je actief?

 

A, c, t... Geintje... Eigenlijk is actief schrijven het schrijven in de kortst mogelijke, leesbare vorm. (Dus geen steno!) Dit doe je door de volgende zaken in gedachten te houden:

 

  1. Gebruik de bedrijvende, actieve vorm. Vermijd passieve zinnen
  2. Vermijd overbodige hulpwerkwoorden
  3. Vermijd twijfelwoorden
  4. Gebruik enkelvoudige zinnen. Vermijd samengestelde zinnen

 

1.   Gebruik de bedrijvende, actieve vorm

 

De Nederlandse TaalUnie  definieert de bedrijvende vorm als een zin “waarin het grammaticale onderwerp gelijk is aan de persoon of zaak die de uitgedrukte handeling verricht”. In een lijdende zin is de agens (de persoon of zaak die de handeling verricht) niet het onderwerp van de zin. Deze zinnen worden gekenmerkt door het gebruik van zijn of worden in combinatie met een passief deelwoord (hetzelfde als een voltooid deelwoord).

 

Ik lees elke dag de krant

Elke dag wordt de krant door mij gelezen.

 

Vermijd zinsconstructies zoals het tweede voorbeeld en houd je zinnen actief.

 

2.   Vermijd overbodige hulpwerkwoorden

 

Het is te kort door de bocht om te stellen dat je álle hulpwerkwoorden moet vermijden, maar start eens met alle overbodige hulpwerkwoorden. Hulpwerkwoorden geven samen met het hoofdwerkwoord een extra betekeniselement of nuance aan de zin.

 

  • Tijd:                zijn, hebben
  • Lijdend:           zijn, worden
  • Modaliteit:      zullen, kunnen, mogen, moeten, willen
  • Anders:            gaan, laten

 

Zolang je datgene wat je zegt te doen kunt onderbouwen of waarmaken, is het niet nodig ‘voorzichtig’ taalgebruik te gebruiken. Wat vind je zelf sterker klinken? Ik kan betere teksten voor jouw website schrijven. Of: Ik schrijf betere teksten voor jouw website.

 

Hulpwerkwoorden zorgen in veel gevallen voor minder sterke teksten. Wil je je klanten overtuigen of overhalen iets te doen? Dan gebruik je ze het best zo min mogelijk.

 

3.   Vermijd twijfelwoorden

 

Twijfelwoorden maken net als hulpwerkwoorden je tekst zwakker. De naam zegt het al: ze geven onzekerheid aan. Wil je een krachtige, overtuigende tekst schrijven? Vermijd dan woorden die jouw kennis of expertise afzwakken. Twijfelwoorden zijn de volgende veelgebruikte woorden:

 

Misschien, wellicht, eventueel, mogelijk, waarschijnlijk

 

Deze lijst kan aangevuld worden met bepaalde vormen van de hulpwerkwoorden van modaliteit: zullen (zou), kunnen, mogen (mocht), moeten en willen.

 

Twijfelwoorden bieden de lezer een optie. Ze maken de zin vrijblijvender en minder overtuigend dan een zin zonder. Kijk maar:

 

  • Mocht je graag sterkere webteksten willen, dan helpt Djuzz je graag.
  • Wil jij sterkere webteksten? Djuzz helpt je graag!

 

Kun je je uitlatingen niet zonder meer waarmaken, of is er in jouw sector enige voorzichtigheid geboden? Dan is het gebruik van een twijfelwoord wellicht :-) verstandig.

 

4.   Gebruik enkelvoudige zinnen

 

Hoe mooi het ook is om driedubbel ingebedde zinnen te schrijven, voor de online leesbaarheid werkt het niet. Zeker niet meer nu veel mensen websites via hun mobiel of tablet benaderen. De schermpjes zijn klein en lange zinnen worden op een mobiel soms bijna schermvullend. Enkelvoudige, korte zinnen zijn dus een must. En ja, ook niet al mijn zinnen zijn enkelvoudig. De tekst moet moet namelijk (afhankelijk van het soort tekst) ook geen kinderboekje worden. Kun je een zin inkorten zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit? Ja? Doe het dan maar.

 

Wil jij pakkende teksten op jouw website? Ik schrijf ze graag voor je! Klim in je mail of bel en ontdek hoe ik jou van dienst kan zijn.

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close