Een
website is tegenwoordig voor elk bedrijf of elke freelancer een must.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je website gevonden wordt? De handige
aanpassingen om hoger te komen in zoekmachines zoals Google wordt Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie genoemd. Kortweg SEO.
Het algoritme dat Google gebruikt is enorm complex, waardoor je nooit
totale controle hebt over je plaats op de resultatenpagina (SERP), maar
je kunt wel bepaalde zaken te verbeteren. In deze blog vind je vijf
SEO-tips voor beginners, zodat je een start kunt maken met het
optimaliseren van je website.
De titel van een pagina geeft aan wat het onderwerp van de pagina is. Dit is zowel voor gebruikers van je website van belang als voor de zoekmachine. Om de zoekmachine de pagina’s zo goed mogelijk te laten indexeren is het belangrijk unieke paginatitels te hebben. De titels moeten relevant zijn voor de inhoud van de pagina én ze moeten duidelijk zijn. Houd ze kort en bondig.
Ook de title tags van de pagina’s ( <title> ) moeten uniek zijn. Zo kan de zoekmachine erachter komen waarin de verschillende pagina’s zich van elkaar onderscheiden.
Een duidelijke URL-structuur is van groot belang voor je website. Allereerst is het voor je eigen overzicht handig. Maar wat betreft SEO kunnenn pagina’s met een duidelijke, niet al te lange URL beter door zoekmachines worden verkend. Bovendien kunnen lange en onduidelijke URL’s bezoekers afschrikken: de pagina kan er ‘onveilig’ uitzien en het wordt moeilijker om te onthouden en dus ook om te delen. Even intypen gaat met lange URL’s niet zo eenvoudig.
Ook voor linkbuilding (zie tip 3) is een overzichtelijke, korte link een must. Wanneer mensen een link naar jouw website willen plaatsen en de URL is heel lang en bevat allerlei nummertjes, tekens en andere zaken zonder duidelijke betekenis, loop je het risico dat mensen delen van de link weglaten, of hem inkorten. Hierdoor is het mogelijk dat de link niet meer werkt. Om dit te voorkomen is het handig korte en bondige URL’s te gebruiken.
Hieronder zie je een voorbeeld van een onduidelijke URL en een duidelijke, korte URL.
Je website is meer dan een kaal, onopgemaakt stukje tekst. Google hecht veel waarde aan de opmaak van tekst en afbeeldingen. Zorg er naast de titels voor dat het eerste stukje, de inleiding van je tekst, vetgedrukt is. Dit wordt door Google opgepikt als belangrijk. Aangezien Google veel waarde hecht aan dit gedeelte van de pagina is het belangrijk in dit gedeelte in ieder geval de belangrijkste keywords te gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen je belangrijkste keywords een header tag te geven, maar hiervoor moet je wel zorgen dat de opmaak er niet onder lijdt.
Naast de tekst is het belangrijk je afbeeldingen ‘op te maken’. Voorzie de gebruikte illustraties en foto’s van duidelijke titels en vergeet de alt-tekst niet. De alt-tekst wordt gebruikt om de naam en een toelichting van een afbeelding te vermelden. De zoekmachine kan immers de afbeelding niet zien. De alt-tekst wordt ook gebruikt als de afbeelding niet kan worden geladen. Ook op dit gebied kun je je site eenvoudig optimaliseren.
Linkbuilding is het zorgen voor verwijzingen naar jouw website vanaf externe websites. Linkbuilding zorgt voor autoriteit en wordt een steeds belangrijkere factor voor je plaats op de resultatenpagina. Het aantal links en de kwaliteit van de links die naar jouw site verwijst is van groot belang. Linkbuilding kost echter veel tijd, maar je kunt zelf in de hand houden waar je je links wilt hebben en hoe de links eruit zien.
De nieuwste rage op het gebied van linkbuilding is ‘linkbait’ en is in Amerika al een veelgebruikte methode om gemakkelijk aan links te komen. In het kort komt het neer op het schrijven van een artikel of het plaatsen van content waar veel reacties op uitgelokt worden. Als de content wordt opgepikt door grote sites, dan heb je binnen no-time veel links binnen. Een nadeel is dat je hier verder geen controle over hebt. Zowel wat het effect als de link betreft.
Sociale media zijn een eenvoudige manier om je netwerk te vergroten, naamsbekendheid te creëren en links te krijgen. In de eerste plaats kun je je eigen content delen, zodat dit eenvoudig kan worden verspreid, maar via je website kunnen jouw volgers ook zelf jouw content op sociale media plaatsen. Houd rekening met de verschillende soorten sociale media. Hoe meer verschillende kanalen je gebruikt, hoe meer verwijzingen!
Met deze vijf SEO-tips kun je eenvoudig een eerste verbeterslag maken op je website.
Wat zijn jouw succesvolle SEO-tips voor beginners?
Succes!
Wil je persoonlijke SEO-tips? Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je webteksten of wil je weten op welke keywords jij het beste kunt inzetten? Djuzz heeft een speciaal pakket voor het optimaliseren van webteksten. Ook kun je de add-on keywordonderzoek kiezen, waarbij ik voor slechts €100,- een lijst creëer met handige keywords voor jouw site.