Er is niets fijners dan een goed boek. Een lekker dik boek met heerlijk lange zinnen. Driedubbel ingebed en met zinnen die je soms een paar keer moet lezen voor je de juiste betekenis op een rij hebt. Voor online teksten geldt juist het tegenovergestelde. Korte zinnen zijn key als het gaat om webteksten. Online lezers hebben namelijk helemaal geen zin in lezen. In dit blog geef ik je 5 tips hoe je webteksten kort en bondig kunt maken.
Kort en bondig betekent de kortst mogelijke, leesbare vorm. Dus geen steno! Je houdt online teksten kort en bondig door de volgende zaken in gedachten te houden:
Direct marketeer Siegfried Vögele onderzocht de ideale zinslengte. Volgens hem zijn online teksten met een gemiddelde van 10 woorden het ‘fijnst’. Tegenwoordig worden mobieltjes en tablets het meest gebruikt om te internetten. Deze schermpjes zijn klein en lange zinnen worden gauw schermvullend. Enkelvoudige, korte zinnen zijn dus een must. Kun je een zin inkorten zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit? Ja? Doe het dan. Ik vind de variatie wel erg belangrijk. Een tekst met alleen lange zinnen leest niet fijn en is onoverzichtelijk. Een tekst met alleen korte zinnen is haperend en leest met horten en stoten. Vervelend dus. Ga op zoek naar het juiste ritme. Net als in muziek. De kadans bepaalt hoe vloeiend een tekst leest.
Bedenk welke woorden niets toevoegen aan je tekst. Schrijf actief en schrap lidwoorden, hulpwerkwoorden en twijfelwoorden. Door meervoudsvormen te gebruiken vermijd je lidwoorden. (Ook handig als je twijfelt over ‘de’ of ‘het’ ;-) ) Hulpwerkwoorden zorgen in veel gevallen voor minder sterke teksten. En zolang je jouw beweringen kunt onderbouwen of waarmaken, is ‘voorzichtig’ schrijven overbodig. Wil je je klanten overtuigen of overhalen? Dan gebruik je ze het best zo min mogelijk.
Samenstellingen zijn combinaties van woorden die een eenheid vormen, maar ook zelfstandig voorkomen. Opgesplitst dus. Wanneer een samengesteld woord wordt opgesplitst spreekt men van Tmesis.
Bent u benieuwd wat wij u aan kunnen bieden?
Bent u benieuwd wat wij u kunnen aanbieden?
Zoals je ziet kost deze opsplitsing één woord extra. Bovendien is aaneenschrijven beter voor SEO. ‘Aanbieden’ is hier een minder geschikt voorbeeld, maar voor SEO is het beter de gehele samenstelling te gebruiken. Men zoekt immers vaker op het totale woord dan op de opsplitsingen. Vermijd dit dus zoveel mogelijk.
Leestekens zijn de ankers van een zin. Het zijn rustpunten. Benut ze ook op die manier. Kommagebruik gaat nog wel eens fout. In zinnen met ‘en’ hoeft meestal geen komma. Tenzij de zin erg lang is en hij verkeerd gelezen kan worden. (Als je de zin hardop leest hoor je het natuurlijke rustpunt vaak ook.) Tussen twee werkwoorden komt ook meestal een komma, om de leesbaarheid te vergemakkelijken. Als je schrijft zoals je spreekt, voorkom je dat je zinnen onnatuurlijk worden.
Schrappen is belangrijk. Houd alleen informatie over die iets toevoegt aan je boodschap. Alles wat korter kan, kan weg. Kort namen af en gebruik afkortingen waar mogelijk (mits de leesbaarheid niet in het geding komt). Verlies de essentie van je tekst niet uit het oog.