• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 20 februari 2015

5 tips voor goede zakelijke Facebook posts

Hoewel er op het internet allerlei geruchten rondgaan over de afnemende invloed en populariteit van Facebook, is het voor bedrijven nog steeds erg handig zich op dit sociale kanaal te etaleren. Bij het gebruik van Facebook draait alles om content. Aan de hand van de doelgroep en de doelstellingen kan een contentstrategie worden uitgestippeld. Ook op het gebied van content zijn er bepaalde zaken waar rekening mee moet worden gehouden en zijn er handige tips die nuttig kunnen zijn bij het zoeken naar content. In deze blog vind je vijf handige tips voor geslaagde zakelijke Facebook posts.

1. Leer van concurrerende merken

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er anderen zijn die dat al hebben gedaan? Bespaar jezelf tijd en moeite en analyseer de Facebookpagina’s van succesvolle concurrerende merken of bedrijven. (En met succesvol bedoel ik hier natuurlijk hun succes en populariteit op Facebook!) Wat voor content plaatsen zij? Wat voor postfrequentie hanteren zij? Wat is hun bereik? Hebben ze winacties of kortingsacties? Uiteraard moet je niet gaan kopiëren, maar je eigen, unieke sfeer en stijl creëren. Alleen een beetje inspiratie opdoen kan geen kwaad. Zeker als eerste stap in de wereld van Facebook.

2. Zorg altijd voor interessante, waardevolle content

Het belangrijkste onderdeel van je Facebookpagina is de content. Zorg er altijd voor dat de content die je plaatst interessant en waardevol is. Neem de volgende punten altijd in overweging bij het plaatsen of delen van een bericht. Voegt het iets toe voor je volgers? Willen mensen dit lezen? Hoe snel zullen je volgers dit delen? Zodra er alleen nutteloze, inhoudsloze berichten worden geplaatst zullen mensen de pagina ‘ontvolgen’ of ‘disliken’, waardoor het bereik van je pagina zal teruglopen en het imago van je bedrijf (in ergere gevallen) beschadigd kan raken.

Engagement, interactie en dialoog zijn de belangrijkste keywords als het gaat om het doel van content op Facebook. Het vergaren van likes en reacties zorgt voor een enorme vergroting van het bereik en dit zorgt ervoor dat mensen de berichten vaker in hun newsfeed zien. Door engagement te stimuleren worden mensen betrokkener bij je bedrijf of merk en kunnen ze uitgroeien tot trouwe klanten, fans en noem maar op.

http://djuzz.nl/wp-content/uploads/2015/02/FB-likes.jpg

3. Denk na over het soort berichten

Het is belangrijk te weten welk soort berichten op Facebook goed scoren. Het gaat hier om berichten die vaak worden bekeken, geliked, gedeeld en die interactie opleveren. Over het algemeen zijn de visuele posts de best scorende posts foto’s en filmpjes, gevolgd door losse berichten of ‘statusupdates’ zonder afbeelding en links.

Zorg ervoor dat je bij afbeeldingen altijd je logo gebruikt en zorg ervoor dat je eigen materiaal hebt. Als je je logo of bedrijfsnaam in de afbeelding of foto kunt verwerken realiseer je een grotere exposure wanneer het bericht gedeeld of geliked wordt.

Een handig overzicht van het aantal likes per soort post op Facebook.

Let op bij het plaatsen van links in berichten! Tegenwoordig heb je een groot aanbod van tools om URL’s te verkorten, maar deze verkorte links blijken op Facebook minder populair te zijn dan lange links. Waarschijnlijk doordat het ‘doel’ niet meer zichtbaar is. Experimenteer vooral met wat voor jouw pagina het beste werkt.

4. Post je berichten op het juiste moment

Aangezien de vluchtigheid van berichten op sociale media erg groot is – Facebook posts staan gemiddeld anderhalf uur bij volgers in de tijdlijn en Twitterberichten zelfs maar een paar minuten – is het belangrijk in de gaten te houden wanneer je volgers online zijn. Aan de hand van deze gegevens kunnen twee afwegingen worden gemaakt: op deze momenten posten óf juist niet.

Als je berichten inplant of plaatst op de momenten dat je doelgroep online is, dan kun je ervan uitgaan dat ze gezien worden en dat ze sneller meer mensen bereiken. Daar staat tegenover dat er op deze momenten heel veel berichten in de newsfeed van mensen komt te staan en de vluchtigheid groter is. Het is dus de afweging waard om juist te posten wanneer de doelgroep níet online is. De berichten die dan worden geplaatst vallen op en zijn minder vluchtig.

Uit onderzoeken blijkt dat men in Nederland vooral in het midden van de week online is en dan vooral op het midden van de dag: woensdagmiddag 15.00 uur is hét piekmoment. Maar je kunt ook rekening houden met reclametijden op televisie: wanneer er op prime time reclame is (tussen populaire programma’s door) zijn veel mensen geneigd niet naar de reclame te kijken, maar even snel te gaan Facebooken op hun telefoon of tablet. Uiteraard is het verstandig je statistieken te raadplegen om de planning bij te stellen aan de hand van het gedrag van je volgers.

5. Bepaal een consistente tone of voice

Net als bij een huisstijl is het bij het creëren van Facebook posts belangrijk een consistente tone of voice te hanteren die past bij de doelgroep. Hierdoor worden de berichten toegankelijk en delen, liken en reageren mensen sneller. Houd rekening met deze tone of voice als er meerdere mensen berichten op je Facebookpagina posten. Zorg ervoor dat het voor buitenstaanders niet te merken is dat er verschillende mensen berichten plaatsen, tenzij je dit juist expliciet duidelijk wilt maken, bijvoorbeeld door elke persoon een apart soort berichten te laten plaatsen en ze met naam en toenaam wilt benoemen.

Nog belangrijker als het gaat om de tone of voice is de afspraak hoe er op reacties of berichten van volgers wordt gereageerd. Deze reacties kunnen negatieve feedback of klachten bevatten en je wilt dit op de juiste manier ombuigen tot kans. Spreek daarom voor het plaatsen van een reactie af hoe om te gaan met dit soort berichten (of denk er zelf zorgvuldig over na) en handel vooral niet in een opwelling.

Heb jij nog bijzonder goede tips voor zakelijke Facebook posts? Deel ze vooral!

Wil je meer lezen over zakelijk gebruik van social media? Lees dan ook mijn blog "Social media voor starters: betrokkenheid creëren op Facebook en Twitter".

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close