• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 5 december 2014

6 goede redenen voor een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief versturen is helemaal niet zo moeilijk. Er zijn tal van nieuwsbriefaanbieders waar je gratis of voor weinig van alles aan je eigen huisstijl kunt aanpassen en redelijk eenvoudig je contactenlijst kunt bijhouden. De techniek staat tegenwoordig voor niets meer, dus dat hoeft sowieso geen reden te zijn geen nieuwsbrief te versturen. Maar wat zijn nou nog meer goede redenen om tóch eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief te versturen? Ik geef je zes goede redenen om ermee aan de slag te gaan.

1. Naamsbekendheid

De allerbelangrijkste reden om een nieuwsbrief te versturen is het creëren van naamsbekendheid. Niet al je klanten en relaties nemen op regelmatige basis diensten of producten bij je af en dus kan het heel goed zijn dat je ‘in de vergetelheid bent geraakt’. Door een nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en acties te sturen zorg je ervoor dat jouw naam en bedrijfsnaam weer top of mind worden en is de kans dat je in de vergetelheid raakt een stuk kleiner dan wanneer je dit niet doet. Bovendien is een nieuwsbrief gemakkelijk te forwarden...

2. Je creëert vertrouwen

De inhoud van een nieuwsbrief kun je helemaal zelf bepalen. Hierdoor is een nieuwsbrief een uitermate handige tool om te bouwen aan de band tussen jou en je (potentiële) klanten. Je kunt werken aan het vertrouwen dat de ontvangers in jou en je bedrijf hebben, waardoor de stap om met jou in zee te gaan een kleinere stap is dan wanneer ze alleen via je website de afweging zullen maken om iets bij je af te nemen. Gebruik je nieuwsbrief dan ook nuttig en pas hem aan aan je doelgroep. Een interne nieuwsbrief kan immers een heel andere inhoud hebben dan een nieuwsbrief aan potentiële klanten. Laat zien waar je trots op bent en zorg voor inhoudelijke, toegevoegde waarde voor de ontvanger. Zo meldt deze zich niet direct weer af en wordt je nieuwsbrief ook echt gelezen.

3. Je kunt speciale aanbiedingen doen

In een nieuwsbrief kun je speciale aanbiedingen doen die alleen voor de ontvangers van jouw nieuwsbrief gelden. Hierdoor zorg je dat het aantrekkelijk is om geabonneerd te blijven op jouw nieuwsbrief én zorg je ervoor dat het voor de ontvanger gemakkelijk wordt om tóch een van jouw producten of diensten af te nemen. Zorg voor tijdelijke acties die niet te missen zijn.

4. De nieuwsbrief komt persoonlijk binnen en is te lezen op elk moment

In een wereld waar Facebook en Twitter een steeds groter aandeel krijgen in de bedrijfscommunicatie mag de waarde van een nieuwsbrief niet vergeten worden. Sociale media zijn vluchtig en berichten verdwijnen net zo snel als ze verschenen zijn. Niet iedereen ziet de berichten die op een timeline worden geplaatst. Dit is namelijk voor een groot deel afhankelijk van het tijdstip dat je iets plaatst en de hoeveelheid ‘concurrerende’ berichten. Een nieuwsbrief komt persoonlijk bij iemand in zijn inbox binnen en blijft daar net zo lang staan als de ontvanger wil. De nieuwsbrief is op elk gewenst moment te lezen en de inhoud ervan vergaat dus niet zo snel als een bericht op Facebook of Twitter. Bovendien... Wie zegt dat Facebook of Twitter over vijf jaar niet helemaal ‘uit’ zijn en dat niemand het meer gebruikt?

5. Je beheert je eigen, gepersonaliseerde data

Wanneer iemand zich abonneert op je nieuwsbrief krijg jij deze gegevens binnen. Deze gepersonaliseerde data geeft je inzicht in welke mails iemand bekijkt en wanneer. Tools als MailChimp en Awebber zijn zeer geavanceerde nieuwsbrieftools die een uitgebreide en eenvoudig te gebruiken databeheerfunctie hebben. De data is eenvoudig te exporteren, dus mocht je een keer van tool wisselen, dan gaan deze gegevens niet verloren.

6. Je zorgt voor traffic naar je website

De laatste reden om een nieuwsbrief te versturen is voor traffic naar je website. Via de nieuwsbrief kan eenvoudig worden doorgelinkt naar specifieke pagina’s op je website, waardoor deze pagina’s an sich ook meer aandacht krijgen. Als je je nieuwsbrief ook nog opslaat op je website kun je de inhoud ook nog gebruiken voor SEO-doeleinden...

Succes!

Heb je je al aangemeld voor mijn nieuwsbrief?

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van content voor je nieuwsbrief? Ik help je graag bij het samenstellen van een nieuwsbrief zoals jij hem wenst.

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close