Een tekst zonder afbeeldingen, dat is een tekst die ik vaak oversla. Zo’n dikke lap tekst zonder visueel rustmomentje... Getsie... Maar wist je dat het gebruik van afbeeldingen ook heel goed is voor je vindbaarheid in Google?! In dit blog vertel ik je over het gebruik van de zogeheten alt-tag die ervoor zorgt dat afbeeldingen ook bijdragen aan SEO.
Google kan zelf geen afbeeldingen ‘lezen’. Om deze reden is er een ‘geschreven’ beschrijving van afbeeldingen bijgevoegd. Je ziet de alt-tag wanneer een afbeelding om welke reden dan ook niet wordt ingeladen. Zie het als een label dat beschrijft wat er op de afbeelding staat. Dit is niet alleen handig voor zoekmachines, maar ook voor visueel beperkte bezoekers van je website. (N.B. Op Facebook zie je de laatste tijd ook steeds vaker een soort alt-tags bij posts met afbeeldingen.)
Het gebruik van een alt-tag is goed voor SEO. Zoekmachineoptimalisatie. Google vindt het gebruik van een goede alt-tag erg belangrijk. Hoe specifieker de beschrijving van de afbeelding, hoe beter Google de afbeelding waardeert. De relevantie van de beschrijving is gekoppeld aan de hoeveelheid clicks: als veel mensen (In Google Images) op jouw afbeelding klikken, dan zal de alt-tag dus wel kloppen. Aldus Google.
Wil je je afbeeldingen zo goed mogelijk optimaliseren? Houd dan rekening met de volgende elementen:
Zorg ervoor dat de alt-tag en de bestandsnaam enigszins overeenkomen. De title-tag kun je gebruiken als CTA. Deze title-tag zie je wanneer je met je muis over de afbeelding hovert. De bestandsgrootte is ook van belang, want Google houdt van afbeeldingen die snel geladen worden, maar die ook niet te klein zijn. Bovendien houdt Google meer van de gangbare bestandsformaten als jpeg en png dan van bijvoorbeeld eps.