• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 27 juni 2014

Het taaldilemma: keywords en SEO

Een website die niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines, of waarbij niet aan SEO is gedaan, is tegenwoordig nauwelijks meer van nut. Zoekmachines zoals Google hebben de macht over websites en hoe die er uit moeten zien om hoog te scoren en veranderen deze gegevens steeds een beetje, zodat wij als beheerders steeds bezig blijven... Ben jij net zo’n taalfreak als ik en houd jij niet van spelfouten? Lees dan absoluut even door, want als het gaat om keywords en SEO moet je soms je grootste ergernissen opzij schuiven!

Denk zoals je klant denkt

Als je jouw website wilt optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk om te bedenken welke keywords of zoekwoorden voor jouw site interessant zijn. Waar zoekt jouw klant op? Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

Het antwoord op de eerste vraag is de allerbelangrijkste. Tenslotte kun je zel wel bepalen op welke keywords je gevonden wilt worden, maar als jouw klanten daar niet op zoeken bereik je niet het gewenste resultaat. Verplaats je dus in jouw klant, of nog beter vraag iemand waarop diegene zou zoeken als hij/zij iemand nodig heeft zoals jij (of een product zoekt wat jij verkoopt).

Long tail keywords zijn belangrijk

Het aantal keywords waar je op kunt inzetten is onbeperkt. Dat is mooi, want zo kun je een breed scala aan zoekwoorden gebruiken. Bovendien hoeven keywords niet maar uit één woord te bestaan. In het algemeen geldt hoe specifieker jouw keyword, hoe minder concurrentie. Long tail keywords zijn dan ook van zeer groot belang. Als je een goed long tail keyword hebt, kun je in principe een groot deel van de zoekopdracht van jouw potentiële klant al invullen...

Vergeet synoniemen en spellingvariaties niet

Synoniemen vormen de belangrijkste uitbreiding van jouw lijst met keywords. Gebruiken mensen ouderwetse synoniemen? Of misschien streekgebonden synoniemen? Buitenlandse termen? Staar je niet blind op wat JIJ gebruikt, maar focus op de mogelijkheden in jouw potentiële klantenkring

Ook spellingvariaties, al dan niet goed of fout, zijn van groot belang. Houd rekening met aaneengeschreven samenstellingen, waar veel mensen een spatie ertussen zetten. Het kan namelijk heel goed zijn dat er veel vaker gezocht wordt op de foute versie. Dus ook al heb je net zo'n hekel aan spelfouten (of onjuist spatiegebruik!), zet je ergernis éven opzij en neem deze variaties toch mee voor SEO!

Als je dus SEO gaat toepassen op jouw website, verplaats je dan even in jouw klant en denk aan:

  • Long tail keywords
  • Synoniemen (ook buitenlandse woorden)
  • Spellingvariaties

Wil je meer tips over SEO?! Lees dan mijn blog "5 SEO-tips voor beginners"...

Kenmerken van SEO en keywords

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close