• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 4 januari 2018

Langere metadescription: Google geeft meer ruimte!

Tot kortgeleden was je in de metadescriptions van je pagina’s gebonden aan de ‘optimale’ ruimte van 160 tekens. Het was soms puzzelen om de beste beschrijving van je pagina in een metadescription van deze grootte te passen. Goed nieuws voor zij die lang van stof zijn! Google toont nu langere metadescriptions én vult ze indien nodig zelf in. In dit blog lees je alles over de laatste wijzigingen rond metadescriptions.

Wat is een metadescription?

Een metadescription is een HTML attribuut dat een samenvatting van de webpagina weergeeft. Het is de tekst die onder de URL in de Google SERP verschijnt. Deze metadescription kun je in het CMS van je website (of direct in de code) invullen. Zo heb je grip op wat er in de lijst met zoekresultaten onder de bestreffende pagina staat.

Metadescription 160 tekens | Djuzz

 

Google geeft meer ruimte

Tot een paar weken geleden was er ruimte voor een metadescription van 160 tekens. Inmiddels heeft Google bevestigd dat zij de lengte van de metadescription hebben vergroot. Er schijnt geen officieel maximum te zijn, maar een metadescription van meer dan 300 tekens is onwenselijk. Het moet immers wel een samenvatting blijven.

Metadescription telt niet meer voor SEO

Met de huidige wijzigingen benadrukt Google ook dat de metadescription niet meer meetelt voor de SEO. Je hoeft de metadescription dus niet meer te optimaliseren om op de SERP hoger in de lijst te komen. Of het handig/verstandig is, is iets wat je zelf bepaalt. Zelf vind ik het prettig te bepalen wat zoekers voor eerste beeld van mijn pagina’s krijgen. Ik zal ze dus (voorlopig althans) blijven aanpassen.

Metadescription leeglaten?

Google vulde de metadescription al aan met (targeted) snippets van de pagina. Deze snippets zouden relevant kunnen zijn voor de zoeker, waardoor ze een betere keuze kunnen maken. Inmiddels is het zelfs zo dat – nu de metadescription niet voor SEO meetelt – je de metadescription helemaal kunt leeglaten. Google kiest dan zelf de meest relevante elementen van je pagina om een geschikte metadescription voor de zoeker te creëren. Handig? Of niet?

Automatisch ingevulde metadescription | Djuzz

Metadescriptions dienen wél als CTA

Denk je nu: mooi, dan laat ik alle beschrijvingen leeg! Bedenk dan wel dat je je met de metadescription wél goed kunt onderscheiden. Bovendien kun je er je eigen stijl en tone of voice in kwijt. Als de omschrijving pakkend of intrigerend is, kun je zo een klik bij een concurrerende pagina weghalen. En uiteindelijk leidt meer klikken wél tot een hogere score in Google. Zorg dus altijd voor een actieve Call to action in de metadescription.

Ga jij alle metadescriptions aanpassen en optimaliseren? Of laat je ze nu lekker leeg?

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close