• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 4 april 2014

Leid jij jouw online gast? Of lijdt hij?

Heb jij je wel eens afgevraagd of je jouw online bezoeker leidt of dat je bezoeker lijdt? Dit is de gouden tip die eigenlijk voor voor iedere website geldt: je moet met je website je bezoeker faciliteren en hem bij de hand nemen in zijn zoektocht naar oplossingen voor zijn/haar problemen.

Ga eens bij jezelf na: leid jij jouw bezoeker naar de oplossing van zijn probleem? Of laat jij hem lijden tijdens zijn zoektocht?

In de huidige, snelle maatschappij zijn mensen ongeduldig en willen ze snel geholpen worden. Er zijn immers nog tig andere sites of informatiebronnen die hen een oplossing zouden kunnen bieden. Uiteraard wil je dat de bezoeker zijn heil bij jou vindt. Jij immers de expert zijn. Jij wilt deze bezoeker omtoveren tot klant.

Schrijf naar je bezoeker en gebruik call-to-actions

Mensen willen persoonlijk geholpen worden en houden niet van abstracte (passieve) teksten. De gouden regel is dan ook: schrijf naar je bezoeker en help hem tijdens zijn zoektocht. Wat zoekt jouw bezoeker op jouw site? Als het goed is weet je dat en kun je hem op een efficiënte manier naar zijn doel (de oplossing) leiden. Maak hiervoor gebruik van beschrijvende buttons en gebruik duidelijke en effectieve call-to-actions, zoals te zien in de voorbeelden hieronder.

een goede website heeft beschrijvende buttons met call-to-actionsbutton 2

Zorg voor een intuïtief menu

De bezoeker van jouw website moet nooit kunnen verdwalen op de site. Zorg er daarom voor dat er altijd direct een locatie (pagina) te zien is waar hij de oplossing voor zijn probleem kan vinden. Of, waar hij kan vinden wat hij zoekt. Richt je menu in zoals de gebruiker hem zou logisch zou vinden. Dit hoeft uiteraard niet precies zo te zijn als je zelf logisch vindt, maar het gaat er uiteindelijk om dat de bezoeker vindt wat hij zoekt.

Een menu als in het onderstaande plaatje is dan ook niet voldoende. zorg voor een duidelijk en intuïtief menu

Uiteraard is het mogelijk dat er een tweede menu op de site gebruikt wordt, maar dit maakt het voor de bezoeker alleen maar onduidelijker. Want wat is dan het menu waar ik in moet kijken? Eenvoud en duidelijkheid zijn in dit geval ‘key’. Laat het navigatiegedrag van de bezoeker niet aan het toeval (of aan de zoekfunctie) over.

De drie lessen in ‘leiden’:

  1. Richt je teksten aan je bezoeker
  2. Gebruik beschrijvende buttons en duidelijke call-to-actions
  3. Zorg voor een intuïtief menu

Zorg er dus voor dat je jouw bezoeker over je site leidt, voor je hem kwijt bent aan je concurrentie.

Haal meer uit je website met de gratis websitescan

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close