• Door Lisanne
  • In Online kwesties
  • 21 februari 2014

'U' of 'jij' op een zorgwebsite

Het is de afweging voor elke ondernemer, elk bedrijf of elke individu met een website. Moet ik mijn doelgroep nu met u of met jij aanspreken? Vrijwel iedereen heeft vroeger geleerd onbekenden met ‘u’ aan te spreken en pas na toestemming of na verloop van tijd met ‘je en jij’ te vervolgen. In een wereld vol sociale media waarin toegankelijkheid centraal staat wordt het gebruik van je en jij steeds gewoner. Dus, wat te doen op je website...

Houd je doelgroep in gedachten

De hamvraag bij het besluiten voor u of voor je en jij is: wat wil je doelgroep? Als jouw doelgroep bestaat uit mensen van pak ‘m beet onder de veertig, dan zou het wat mij betreft zonder twijfel ‘je en jij’ moeten zijn. Dit zijn immers de mensen die, als je ze tegenkomt, ook niet met u aangesproken zouden (willen) worden.

Bij een doelgroep bestaande uit mensen met een hoge functie (directeur), een duur beroep (advocaat) of bij mensen van boven de veertig is het al een ander verhaal. In dit geval is de beste graadmeter hoe je zelf, persoonlijk met deze mensen zou communiceren.

Maar hoe zit dat in de zorg?

Op de meeste zorggerelateerde websites wordt gebruik gemaakt van u. Logisch, want u weerspiegelt een bepaalde afstand en onpersoonlijkheid tussen de schrijver en de ontvanger. En respect.

Maar is die afstand wel datgene wat de bezoeker van jouw website wil? Als hij/zij al patiënt is, wil deze persoon dan persoonlijk of afstandelijk verzorgd en behandeld worden? Als iemand al patiënt van jouw praktijk of instelling is, wil hij/zij het gevoel hebben dat er naar hem/haar persoonlijk wordt gekeken en niet alleen naar de behandelstaten en historie. Het gebruik van je en jij geeft een vertrouwd gevoel. Maar... geldt dit wel voor de website?

U is voor een zorgwebsite de veilige keuze

Op zorgwebsites is het gebruik van u een manier om autoriteit en expertise uit te stralen. Informatie op de website is voor een breed en algemeen publiek (specifieke gevallen daargelaten). Het is een veilige keuze: op een zorgwebsite zal – afhankelijk van de exacte doelgroep van de website – niemand het vreemd vinden als er u gebruikt wordt. In tegenstelling tot het gebruik van ‘je’.

Consequentie is key

Uiteraard is er in dit geval geen goed of fout. Wat je uiteindelijk ook kiest, het belangrijkste is dat je het consequent gebruikt. Gebruik op je website niet u en jij door elkaar. Het is verwarrend voor de bezoeker en verstoort de eenheid in je website.

Zorg ervoor dat de aanspreekvorm het gevoel of de sfeer van jouw praktijk weerspiegelt. De herkenbaarheid kan klanten / patiënten opleveren. Uiteraard kan dit zowel voor ‘u’ als voor ‘je of jij’ gelden.

Twijfel je over de juiste keuze wat betreft aanspreekvorm? Meld je dan aan voor de gratis website scan!

Contact

Email: info@djuzz.nl
Close