Het hebben (schrijven) van een goed verhaal is voor SEO steeds belangrijker geworden. Wie ergerde zich er niet aan doodgegooid te worden met keywords en de bijbehorende gedrochten van teksten? Tegenwoordig gaat het écht om de inhoud. De RankBrain van Google wordt alsmaar intelligenter en laat zich niet meer om de tuin leiden. Tijd dus om wat extra moeite te stoppen in je webteksten. In deze blog lees je waarom een langere tekst een betere tekst is en vind je 6 tips hoe je je site van mooie, lange én inhoudelijke teksten kunt voorzien om zo nóg beter te scoren in Google.
Huh? Niemand wil toch meer teksten lezen? Alles moet toch zo kort mogelijk?
Backlincko toonde in 2016 al aan dat pagina’s met meer woorden beter scoren. Zo zijn er nog meer onderzoeken te vinden van het gerenommeerde MOZ die hetzelfde resultaat laten zien. Hieronder zie je een van de grafiekjes van Backlinko.
Tja, Tegenwoordig hanteert men het getal van 1000 woorden of meer voor goed gerankte content. Dat is ontzettend veel, maar het zorgt ervoor dat je op natuurlijke wijze je beoogde zoekwoorden kunt verwerken in de tekst. Zonder massa’s keywords in één alinea te proppen en er een bijna robot-achtige tekst door krijgt. Of in ieder geval zonder dat je het gevoel krijgt een tekst te lezen van een ‘fake’ webshop in namaakspullen uit een niet nader te noemen land.
Met de komst van Google Panda werd het belang van kwalitatieve pagina’s alleen maar groter. Wij lezers krijgen weer natuurlijke teksten als eerste in de resultaten te zien, in plaats van al die eerder genoemde gedrochten. Het is dus wel écht zaak een kwalitatief goede tekst te plaatsen. Zowel qua inhoud als qua spelling.
Ga eens op zoek naar voor jou passende keywords om te iets over te schrijven. Focus op het onderwerp dat je wilt behandelen en ga op de ouderwetse manier (of met een moderne equivalent) mindmappen en maak een mooie trechterformule om je content op de juiste manier te ordenen.
Zorg ervoor dat je onderwerp relevant is voor je doelgroep en beantwoord mogelijke vragen van je doelgroep. Door vragen te beantwoorden heb je de gelegenheid een eerlijk én gedegen verhaal op te schrijven en kun je je expertise tentoonspreiden. Bovendien is de formulering van vragen vaak gelijk aan de zoekopdracht van potentiële bezoekers, dus zo grijp je direct die gelegenheid aan.
Toen ik mij nog focuste op de zorgsector schreef ik er al eens een blog over: Hoe spreek je je bezoeker aan? De belangrijkste afweging voor het bepalen van de aanspreekvorm op je website is je doelgroep. Wat is je doelgroep? Uit wie bestaat je doelgroep? En hoe vinden zij het het prettigst om aangesproken te worden? Welke keuze je uiteindelijk maakt, maak consequent gebruik van dezelfde aanspreekvorm. Gebruik dus niet u en jij door elkaar.
Maar, naast de aanspreekvorm moet je lezer de tekst ook kunnen begrijpen. Zorg er dus óók voor dat je je lezer op de juiste manier toespreekt. Als je de tekst voor een breed, gemiddeld Nederlands publiek begrijpelijk wilt houden, houd dan het volgende in je achterhoofd:
De juiste keuze voor de aanspreekvorm kan bepalen of iemand de tekst uitleest, afhaakt óf helemaal niet leest. Evenals het juiste ‘register’, taalgebruik.
Toegegeven, het creëren van titels vind ik misschien wel het allermoeilijkste van het schrijven van blogs of pagina’s. Het gaat om de juiste melange van een belofte, nieuwsgierigheid prikkelen, emotie, tastbare cijfers. Deze melange is voor iedereen weer anders en verschilt – uiteraard – ook per doelgroep.
De metadescription staat onder de paginatitel in Google. Hoewel de meta description niet meer meetelt voor de ranking in de SERP (de resultatenpagina in Google), mag je van Google tegenwoordig meer tekens kwijt in deze meta omschrijving. Hierdoor kun je dus extra aandacht besteden aan de eerste entree van je potentiële klanten. Zie het maar als je stoepbord in Google. Je kunt mensen ermee overhalen op jouw link te klikken, wat ervoor zorgt dat je Click-through-rate (CTR) wordt verhoogd. Hoe je je metadescription ook schrijft, zorg altijd dat je afsluit met een duidelijke call-to-action, zodat de bezoeker met de juiste verwachting op de link klikt. En dus in je winkel binnenstapt.
Een handig format om een introductietekst te schrijven is de zogeheten APP methode van Brian Dean van BackLinko. Deze goeroe hanteert met de APP methode de onderdelen Agree, Promise en Preview.
Net als bij de titel van je artikel is het handig te kiezen voor prikkelende tussenkopjes. Op deze manier wordt de lengte van het stuk een klein beetje opgebroken en fungeert het tussenkopje net als een afbeelding of filmpje in zekere zin als een soort tussendoortje. Uiteraard moet het tussenkopje wél slaan op de informatie in de volgende alinea, maar de lezer moet als het ware worden overtuigd om te blijven lezen. Blijf ook hier wel de verwachtingen waarmaken.
Ondanks dat men denkt dat niemand meer teksten leest, is niets dus minder waar. Maar, je moet er wel voor zorgen dat je tekst overzichtelijk blijft. Houd je tekst dan ook scannable. Zorg voor een overzichtelijk geheel en zorg voor afbreekbaarheid. Als men stopt met lezen moet er wel een afgebakend geheel gelezen zijn. Houd je alinea’s daarom kort.
Zo zorg je er in ieder geval voor dat je tekst uitgelezen wordt! Elk woord telt.
Ben jij ervan overtuigd dat een langere tekst een betere tekst is? Dan kun je nu aan de slag!